Jak sprzedawać gaz – produkt o niemalże nienamacalnej różnicy pomiędzy dostawcami?
Zaczęliśmy od Desk Research’u, czyli badań, opierających się na analizie różnorodnych dostępnych materiałów źródłowych takich jak: materiały Klienta (wcześniejsze badania, dane wewnętrzne), strony internetowe innych dostawców gazu. Przeprowadziliśmy wywiady pogłębione z użytkownikami zbiorników i butli. Dzięki temu zidentyfikowaliśmy prawdziwe potrzeby i cele Klienta.
Stworzyliśmy persony, które charakteryzowały określone przez nas grupy użytkowników strony AmeriGas. Wybraliśmy 3 benchmarki jako wzorce dla nowej strony. Przeanalizowaliśmy informacje i określiliśmy insighty, które stały się strategicznymi założeniami dla projektu.
Przed podjęciem prac projektowych przeprowadziliśmy desk research, a następnie wywiady z użytkownikami gazu – korzystającymi z butli gazowych oraz korzystającymi ze zbiorników.
Dlaczego ktoś wybiera tego, a nie innego dostawcę gazu? Jaką wartość dodaną marka może wnieść, aby ostatecznie Klient wybrał i był zadowolony z produktu?
Dotarcie do źródeł potrzeb i wyłuskanie kluczowych czynników, które mają wpływ na wybór dostawcy gazu było jednym z głównych wyzwań, które przed nami stanęły. Nie wchodząc w szczegóły, z uwagi na wrażliwość wniosków, poniżej kilka kluczowych wypowiedzi osób korzystających z gazu.
W celu segementacji potrzeb i zbudowania architektu komunikacji, przygotowaliśmy trzy persony, które pozwoliły nam usystematyzować założenia i konfrontować dalsze prace z modelami Klientów.
Odnalezienie kluczowego komunikatu – znalezienie wyróżnika na tle konkurencji (Wygoda + Oszczędność), uproszczenie narracji, a jednocześnie zaadresowanie wszystkich potrzeb i obaw Klientów (Bezpieczeństwo, Cena, Obsługa), aby byli pewni, czego mogą się spodziewać nie tylko po produkcie. Spojrzenie na gaz jako na szeroką usługę – to kluczowe wnioski, na których my i Klient mogliśmy budować.
W początkowym etapie projektowania, aby skutecznie zakomunikować wnioski płynące z prac projektowych, stworzyliśmy makiety o niskim stopniu szczegółowości. Na ich bazie omawialiśmy architekturę informacji, założenia dotyczące interfejsu, narrację na stronie.
Strona internetowa AmeriGas i FLAGA składa się z modułów. Można ją budować jak z klocków, co daje duże możliwości w rozbudowie i zarządzaniu stroną.
Jednym z najnowszych produktów AmeriGas jest butla NANO. Dążąc do odzwierciedlenia zaawansowania technologicznego tego produktu, stworzyliśmy sekcję, w której jest preznetowana butla NANO. Animację wykonało studio Maggot z Poznania. Jak się okazało w trkacie realizacji, oprogramowanie interakcji i zapewnienie responsywaności było sporym wyzwaniem –efekty można sprawdzić na filmie poniżej.
Usuwanie problemów wieku dziecięcego produktu, jakim jest strona www, wymagało bieżącego kontaktu z Klientem i jego zaangażowania. Następnie, stronę z inną wersją stylistyczną wdrożyliśmy w Czechach i w Słowacji. Wdrożenia na kolejnych rynkach następują lub nastąpiły w trzeciej kolejności.
Zadanie polegało na wykorzystaniu przygotowanej przez nas strony www i nadaniu stylistyki FLAGI zbieżnej z jej identyfikacją wizualną. Wykorzystując te same komponenty, zdjęcia, ikony, grafiki stworzyliśmy bibliotekę elementów, które użytkownicy strony FLAGA będą utożsamiali z jej wizerunkiem.
Niebagatelną częścią zadania była i jest do dzisiaj, koordynacja prac pomiędzy, w sumie, 7 krajami europejskimi – Austrią, Szwajcarią, Węgrami, Ruminią, Czechami i Słowacją, a przede wszystkim –Polską.